Restauratie

Er is restauratie plan opgesteld en ondertussen ook (deels) uitgevoerd. Het doel is om het schip zo origineel mogelijk te houden.

Tevens wordt er gewerkt aan het opstellen van een meerjaren beheerplan. Met welke frequentie moeten bepaalde werkzaamheden worden uitgevoerd. Uitwerken van een gerichte planning zoals het eens per vier jaar hellingen en het uitvoeren van die werkzaamheden die slechts kunnen worden uitgevoerd als het schip uit het water is.
 

Mei 2008 - Laatste fase restauratieplan van start.

De laatste fase van het restauratieplan aan het motorschip de Hoop is 13 mei 2008 met de toekenning van een subsidie van bijna 7 duizend euro door de deelgemeente Alexanderpolder ingegaan. Weliswaar was al veel in eigenbeheer voorbereid maar de financiële dekking was tot 13 mei 2008 nog onvoldoende om tot de vereiste restauratie over te gaan. Met de toekenning door de deelgemeente is daar nu verandering in gekomen. De lier die op donderdag 15 mei van boord is gehaald ( zie foto ’s elders ) is inmiddels bij de werf Boxce te Delft voor restauratie aangeboden.

Binnenkort gaat de Hoop naar de werf in Delft waar de volgende werkzaamheden zullen plaatsvinden.

 
Werkzaamheden:
 
  1. Revisie ankerlier en herstellen fundatie.
  2. Revisie ingang vooronder en verwijderen restanten koproer.
  3. Aanbrengen versteviging stalendek.
  4. Aanpassen stalen toegangsluik in het kader van de Arbo.
  5. Aanbrengen stalen kettingbak
  6. Tweede stuurwiel ivm doorvaart lage bruggen.
  7. Controle afsluiters en huiddikte
  8. Hellingen, aanbrengen onderwaterverf.
  9. Boven de waterlijn schoonspuiten en deklaag aanbrengen.
 

Bovengenoemde werkzaamheden zijn begroot op ongeveer 13.500 euro inclusief BTW.

Naast de eerder genoemde subsidie van de deelgemeente ontvangen we een bijdrage van het Neijenburgfonds door tussenkomst van de stichting Volkskracht groot 5000 euro en een bijdrage van het Prins Bernard Cultuurfonds groot 1500 euro. Een deel van de opbrengst van de laatste rommelmarkt staat garant voor een gering deel van de uitgaven en een eventuele kleine kosten overschrijding.

Projecten reeds uitgevoerd:

  • Bolders voor en achter vervangen door een origineel kopie (1996)
  • Van de dennenboorm is de bovenrand in zijn geheel vervangen (1996)
  • De stuurhut is vervangen door een kopie van het origineel (2004)
  • Revisie motor (2004)
  • Voor een veilige en verantwoorde vaart moet conform het BPR een tweede marifoon worden aangeschaft. Marifoon, antenne, coaxkabel en callgever (2006)
  • Vervanging scheerbalk, luikendek en presenningdoek (2007)
  • Vervanging watertanks voor + maken nieuwe voorkast (2007)
  • Vervanging gasnet (2007)