Tijdslijn

Jaar

Wijziging en Bijzonderheid

1908
Opdracht en opstapel bij scheepswerf Stofberg te Mijdrecht

1909

april 1909 tewaterlating en oplevering. Zie meetbrief van 24 april 1958 en copie te naam stelling en advertentie schuttevaer

1914 18 mei 1914 verklaart Arie Blom Lambertuszoon bij het kadaster dat hij eigenaar is van de Spera in Deo.
1914

Naamsverandering van Spera in Deo naar Johanna in 1914. Zie kadaster registratie

1923
Schipper Jan van der Dussen wordt eigenaar.
1925
De Hoop krijgt zijn huidige brandmerk 
1930

Gewijzigd, voorzien van hulpmotor door familie van der Dussen innovatie bedrijfsvoering ABC 7 pk hulpmotor (zie nota), nadat in 1925 een nieuw zeil was aangeschaft(zie nota). De hulpmotor is door schipper van der Dussen gekocht, ingebouwd door Smederij C van Vliet. Zie ook de foto uit 1931

1933

 

Het schip wordt verlengd, bij de werf van Hazer in Hardinxveld(in opdracht van Jan van der Dussen). Kosten Fl 500,00. Verlenging van de romp, capaciteit vergroting. Lengte van 20,90 naar 23,90 meter. Tonnage van 88,9 naar 102 ton. Zie meetbrief uit 1958 waarin de herijking in 1933 is opgetekend.(zie ook ter illustratie charterparty uit 1946)

1934
Helmstok vervangen door stuurwerk ( zie nota )
1948

Houten demontabele stuurhut komt er op te staan, voor betere bedrijfsvoering.

19??
Laadboom geplaatst, voor 1951 volgens foto in bijlage
1951?

Zeiltuig is er al van af wanneer? , zwaarden nog aanwezig tot 1955

1952

Inbouw van 30 PK Gulner motor voor schipper van der Dussen door Machine fabriek J A de Waal (zie nota)

1958

De Lister is al geplaatst in de Hoop. 40 pk 4 cilinder JP 7 Lister (1943 Durseley fabrieken) door familie vd Dussen.

1962

Houten roer vervangen door stalen roer.(door familie vd Dussen)

1964
Vormgeving huidige roef.
1960

De schipper Jan van der Dussen overlijdt. De zoon van Jan, Johnnie vaart tot 1962 samen met zijn moeder de Hoop. Van 1962 tot 1964 vaart Johnnie met zijn vrouw Cora, de Hoop. Als huwelijks cadeau wordt de roef her ingericht in de huidige status.

1964?

Koproer geplaatst (door nieuwe eigenaar) innovatie, arbeid besparend.

19??

Koproer vervallen. In ieder geval voor december 1969. (onbekend door wie economische reden te duur na schade).

19??
Laadboom wordt verwijderd (na 1961, op een foto uit 1961 is de laadboom nog aanwezig).
1969 In december kopen de Argonauten het schip van schipper Freek Kamst (zie koopakte)
1970

In het ruim wordt een kombuis en toilet geplaatst en vaste ballast aangebracht ca 10 ton beton en enkele kasten.

Enkele lichtkoepels in de luikenkap aangebracht en een deel van de luikdeksels vervangen door een stalen kap uit een stuk, ten behoeve van gebruik als vereniging onderkomen. Over de luiken komt een pressening en een schijn lattendek. Extra drinkwatertanks worden aangebracht twee voor en een achter. Bun van het koproer wordt dicht gelast

1996

Bovenrand van de denneboom wordt plaatselijk opgelast, reparatie van rot metaal tussen geklonken delen. (IHC Sliedrecht) 

2000
Extra hand railing aangebracht, brandstof tanks vervangen.
2004

Uitlaatsysteem lekvrij gemaakt en thermisch geïsoleerd.(Bocxe)

Stuurhut vervangen door kopie naar origineel, (fa Olijslager Stellendam) houten dakpanelen ook naar origineel maar van een kunststof

2005
Varend monument (zie kopie registratie)
2009 Certificaat van onderzoek verkregen na een hellingbeurt bij Scheepswerf Bocxe.
2016 Certificaat van onderzoek verlengd voor zeven jaar tijdens een hellingbeurt bij Scheepswerf Bocxe

Veranderingen en restauraties na 1970 zijn in eigen beheer gedaan of door scheepswerf De Hoop in Overschie, Scheepswerf IHC te Sliedrecht, of door Scheepswerf Bocxe te Delft.