Beschrijving van het Schip

De Romp:

Geklonken.Lengte 23,90 meter, breedte 4.14 meter, grootste huidige diepgang bij 19,8 ton (54 + 26=) 80 cm. Zie meetbrief van 1958. Huidige kruiphoogte met stuurhut ca 3,7 meter zonder stuurhut ca 2,40 meter.
Verlengd in 1933 van 20,90 meter naar 23,90 meter bij de werf Hazar te Hardinxveld.
De verlenging is aan de binnenzijde goed te zien, klinknagels niet gesleten, het koproer is vervallen de bedien as van het koproer is nog zichtbaar, de kast van het koproer is nog zichtbaar in het ruim. Zo ook de fundatie van de laadmast.
De indeling is van voor naar achter, een vooronder, een schot, ruim, schot motorkamer, roefje een halfdek boven de motorkamer en schroefas ruimte, en het achteronder met schroefas- gland en holle scheg.
In de romp zitten 4 kluisgaten, 1 ankerketting koker, voor 4 bolders en op eenderde lengte aan weerszijde van de romp een kleine bolder, achter 2 enkele bolders

Het Roer:

Stalen roer, holle constructie(luchtkast) met aftap prop. Roerkoning via enkelvoudige haakse tandwiel overbrenging naar horizontale as door de stuurhut heen naar de stuurstand- tandwiel kastje in de stuurhut. Roer hangt met twee pennen in twee stalen putten aan de scheg.
Grootste hoogte roerblad is 1.5 meter kleinste hoogte is 1.20 meter.

Zwaarden:

Niet meer aanwezig, vervallen

De Opbouw:

Mastdek afmeting 3,21 meter vanaf de plecht, Er is 1 anker-, tevens verhaallier, een kleine mastkoker, aan weerskanten van de mastkoker een erf, de gangboorden zijn 44 cm breed, de denneboom 45 cm hoog, de railing bestaat uit gesmede scepters van ca 15 cm hoogte die een railing pijp ondersteunen. Aan uiteinden is de railing naar de romp gebogen en vast geklonken.
Zetboorden zijn niet aanwezig, toevoegsels; naamboord boven de roef koekkoek, twee liertjes voor bijbootje en anker boei. De houten luikenkap oorspronkelijk 50 luiken nu 36 luiken nog aanwezig waarvan 9 zijn aangepast ( lichtkoepel of noodluik). Deel van de luikenkap is vervangen door een stalen dekje zelfde vorm en afmetingen.

Het Voordek:

Twee dubbele bolders met verhaal/ ankerlier. Een naar voren open klappend luik ( scharnieren aan voorkant) van staal naar het vooronder. Aan BB en SB een erf, de bedieningsas van het vervallen koproer naast/in het luik van het vooronder en een simpele mastkoker met mast voor vlagvoering en navigatie verlichting, toplicht. Kistluik uitwip niet meer aanwezig die is dicht gelast

Het Achterdek:

Horizontale roer as loopt over het achterdek, twee enkelvoudige bolders aan bb en sb. Railing met vlaggenstok houder in de midscheeps. Een niet meer te openen luikje vierkant met patrijspoortje plat op het dek. Heklicht dient met beugel aan de achterzijde van de stuurhut te worden opgehangen.

De Luikenkap:

Totale lengte 14,65 meter, waarvan nu nog 10,20 meter van houten luiken is voorzien, de overige 4,45 meter is van staal. De denneboom is 15,90 lang en 0,43 hoog.

De Roef:

Voor:
BB voor is er een deurtje naar machinekamer, midden voor een schouw met stookgat afgedekt met hout schouw is voorzien van grijs gemarmerd natuursteen. SB voor een open boeken kastje en een onderkast met twee openslaande deuren.

Stuurboord:
Onder het gangboordkastjes en een uitgebouwd kastje met open slaande deuren en schuif deurtjes van glas. Er is een rechthoekig buitenraam met afgeronde bovenhoeken.

Achter:
In het midden een schuifdeurtje naar het achter onder

Aan bakboord een trapje naar de stuurhut afgesloten door een klapluikje, het trapje is weg te halen. Portret van de koningin aan achterschot

Bakboord:
Een zitbank met kastjes voorzien van schuifdeurtjes eronder, de zitting is weg te nemen, boven de zitting in het rugleuning deel, onder het gangboord kleine enkele kastje met scharnierende deurtjes.
Er is een rechthoekig buitenraam met afgeronde bovenhoeken

Plafond:
Midden een aan tweekanten open te klappen houten koekkoek met aan de bovenkant horizontale ruitjes. Het plafond is wit met plaat betimmerd.

De Stuurhut:

Voor:
Drie ramen waarvan de middelste gedeeld is in twee-en en bovenste deel daarvan is open klapbaar. Aan buiten zijde een zonneklep,
Aan voorschot binnenzijde hangt een afneembaar boekenplankje BB aan de voorkant het ingangsluikje naar de roef, luik is open klapbaar scharnieren aan de voorkant twee deurtjes onder het luik scharnieren naar de stuurhut toe.

Bakboord- en Stuurboordzijde:
Identiek gespiegeld, voorzien van schuifdeur uit een stuk met een raam, de zijkant bestaat uit twee demontabele delen elk voorzien van een raam waartussen de schuifdeur zit.

Achterzijde:
Schot bestaat uit een deel met twee ramen langs het achterschot is een bankkist aan de binnen zijde van de stuurhut, zitvlak kan er af waaronder een tandwiel overbrenging tbv het roer zit en een tweetal opslag vakken, de horizontale stuur as loopt door de stuurhut heen over de vloer naar de stuurstand midscheeps voor. Er is een houten stuurrad diameter Ca 90 cm.

Dak:
Bestaande uit drie schotten/ dakdelen op twee U- U-vormige dragers (tevens regengootjes) gelegen.
Buitenzijde groen, binnen zijde wit, (kunststof)met bouten/pennen aan de schotten bevestigd.

De Motor:

4 Cilinder 4 slag 40 Pk Lister JP 7 bouwjaar 1943, kleur donkergroen, Bosch brandstof pompje aangehangen koelwaterpomp met wierpot buitenboord watergekoeld. Brandstof toevoer dmv zwaarte kracht uit brandstof tank aan SB.
Jaar van inbouw nog niet bekend.
Direct achter het ruim schot met in het schot een stalen deur aan BB.
Midscheeps ingebouwd schroefas loopt onder het roefje door.
Cilinder no. 4 deels onder de schouw van het roefje.

De Machinekamer:

Breedte hele breedte van het schip, aan stuurboord een kunststof brandstoftank, BB voor een deur, BB achter een wegneembaar trapje naar de roef, ernaast een kastje, aan bb onder het gangboord een schakel kastje.
Plaats uitlaat midscheeps achterzijde Machinekamer, aan BB een luikje met patrijspoort, luikje kan open. Aan BB een lucht-happer/ventilatie koker.
Bouwjaar Machinekamer onbekend.

Het Interieur achteronder:

Niet meer aanwezig, van foto’s is bekend dat er aan SB een dubbele bedstede was met een la er onder. Schroefas gland met vetpot aanwezig. Van achteronder naar roefje is een schuifdeur en een opstapje, het achteronder ligt lager dan het roefje. Er is een luikje met rond poortje op het achterschip voor licht voorziening.

Het Interieur ruim:

Aan voorzijde ruim is een kastenwandje met schuif en klapdeuren getimmerd, de wanden in de kasten, de scheepshuid, is niet betimmerd, aan BB en SB in de kast twee staande cilindrische drinkwatertanks, de laadmast fundatie en de koproer kast zijn zichtbaar en het voor aanvaringsschot.
De wanden van het ruim zijn niet betimmerd, her en der een haak bevestigd om een kooi in te hangen, tussen de bodem spanten is beton ballast gestort, de beton vloer is afgestreken met een Bolidt kunststof. Tussen stringer en huid is een betonnen rand gestort.
In achterste drie meter van het ruim is een houten schot geplaatst om een kombuis te creëren.
Voor dit schot zit aan SB een ingang luik met trap van dek naar ruim en aan BB een onderwater toilet met twee buitenboord afsluiters.
BB voor is een nooduitgang met een stalen nood trapje gemonteerd. De deuren van ruim kombuis machinekamer roefje liggen in elkaars verlengde.

Het Interieur vooronder:

Onder het toegangsluik zit een wegneembaar 4 trede trapje, met aan BB daarvan de bedien as van het koproer. BB en SB is een simpele bedstede getimmerd, met er onder een lade en een open ruimte. Het vooronder is voorzien van een houten vloer met losse planken, waaronder de spanten te zien zijn. Midvoor zit een kettingbak van hout. De ankerkluis loopt door het voor onder.

Het Laad en losgerei:

Er heeft een periode een laadboom opgestaan van wanneer tot wanneer is nog onbekend.